بازاريابي ويروسي و انواع تكنيك هاي آن

۴ بازديد

معرفي بازاريابي ويروسي در يك نگاه

شايد بگوييد ويروس چه ربطي به بازاريابي دارد؟ روش بازاريابي ويروسي يك راهكار است كه قرار است با نشر و تكثير به رشد برسد. در اين روش از بازاريابي تك تك افراد اقدام به انتقال پيام تبليغاتي شركت به ديگران خواهند كرد. در اين روش قرار است كه آگاهي از برند بيشتر شود و به طبع تاثيرگذاري بيشتر تبليغات صورت بگيرد. اين روش مانند ويروس از شيوه تكثير سريع استفاده مي‌كند به طوري كه پيام مورد نظر به هزاران نفر برسد.

بازاريابي ويروسي يا همان وايرال ماركتينگ (Viral Marketing)، زماني اتفاق مي‌افتد كه استراتژي يك كسب و كار اين باشد كه مخاطبان خود را تشويق به انتقال پيام بازاريابي خود كند. اين روش، شباهت بسياري با منتشر شدن ويروس در محيط اطراف دارد و دقيقاً به همين دليل است كه نام ويروسي يا وايرال بر روي آن گذاشته شده است. در واقع، تنها تفاوت اين ويروس با ساير ويروس‌ها اين است كه در بازاريابي محتوا، ويروس شما از جنس محتوا است (و در دنياي ديجيتال زندگي مي‌كند.)

همانطور كه متوجه شديد، رمز موفقيت يك كمپين بازاريابي ويروسي، در انتشار محتواهايي است كه همانند ويروس‌ها، هزاران و بلكه ميليون‌ها بار تكثير مي‌شوند.

شايد بتوان گفت كه پايه و اساس بازاريابي ويروسي، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوري‌هاي مدرن و جديد مبتني بر اينترنت، بسترهاي بسيار مناسبي را جهت توزيع ديجيتال محتواي ويروسي فراهم آورده‌اند و امروزه، بهترين روش براي بازاريابي ويروسي، استفاده از اينترنت محسوب مي‌شود.

تكنيك‌هاي بازاريابي ويروسي

بازاريابي ويروسي روش‌هاي مختلفي دارد. ويروس‌ها خود دسته بندي‌هاي مختلفي دارند و هر يك وظايف مخصوص به خود را شامل مي‌شوند. به هر صورت در بازاريابي ويروسي موقعيت دقيق پروژه بسيار مهم است. در اين بخش قرار است انواع روش‌هاي بازاريابي ويروسي را بررسي كنيم و ويروس‌ها را شناسايي كنيم.

بازاريابي ويروسي ارزشي:

برخي از ويروس‌ها در سبك ارزشي شناسايي مي‌شوند. در اين شرايط شركت محصولي را ارائه مي‌دهد كه كيفيت خوبي دارد و مشتري ترغيب مي‌شود كه اين محصول را به ديگران معرفي نمايد. بازاريابي دهان به دهان بر اين اصل استوار است. در اين روش كيفيت محصول حرف اول را مي‌زند و بايد آنقدر با كيفيت باشد كه در مشتري انگيزه ايجاد شود تا تبليغ محصول به طور دقيق صورت بگيرد و شرايط دقيق‌تري ايجاد شود.

بازاريابي ويروسي حيله‌اي:

اين روش به صورتي است كه فرد محصولي را به فرد ديگر معرفي مي‌كند و در ازاي اين كار پاداش دريافت مي‌كند. در واقع آنچه اين روش را قابل قبول نشان مي‌دهد، كيفيت محصول و روش معرفي است. اين روش ريسكي است و اغلب سرمايه مشخصي در ميان است. اين روش بازاريابي به طور كلي سبب مي‌شود موقعيت ريسك نيز مشخص باشد.

بازاريابي ويروسي مارپيچي:

در بازاريابي ويروسي فرد بر اساس تجربياتي كه از محصول و خدمات دارد مي‌تواند به باز نشر آن بپردازد. مشخص است كه اين روش مي‌تواند سياست‌هاي مخصوص را در بر بگيرد.

بازاريابي ويروسي ناخوشايند:

در اين روش فرد تجربيات خود را به فرد ديگر به اشتراك مي‌گذارد، به طوري كه جنبه هشدار دارد و به فرد اين امكان را مي‌دهد كه از انتخاب‌هاي اشتباه دوري كند.

مزايا و معايب بازاريابي ويروسي

وقتي روشي براي بازاريابي انتخاب مي‌شود بهتر است مزايا و معايب آن نيز مشخص شود.

مزاياي بازاريابي ويروسي

  • افزايش مشتريان علاقمند به برند
  • زمان كم و رشد زياد
  • كسب اعتبار قابل قبول
  • بهتر ديده شدن
  • ارزان بودن
  • محدود سازي هزينه‌هاي تبليغاتي

توضيحاتي در اين زمينه در اختيار شما قرار خواهيم داد. در استراتژي بازاريابي ويروسي عملكرد مانند ويروس است به طوري كه انتشار در زمان كم صورت مي‌گيرد و افراد بيشتري را جذب مي‌كند و در نهايت سطح ترافيك وب سايت بيشتر مي‌شود.

از سوي ديگر وقتي تبليغات بيشتر شود افراد بيشتري در مورد محصول مورد نظر صحبت مي‌كنند و اين موضوع اعتبار برند را بيشتر مي‌كند. وقتي تبليغات به اشتراك گذاشته مي‌شوند ايده‌ها بهتر بيان مي‌شود.

از برند بهتر استفاده مي‌شود و در نهايت برند تبليغاتي با گسترش بهتري دنبال مي‌شود. مردم در اين زمينه دخالت دارند و در نهايت هزينه‌هاي تبليغاتي نيز كاهش خواهد يافت.

اين روش ارزان و مقرون به صرفه است به طوري كه مي‌تواند با يك متن مناسب و ارسال آن به نتيجه مطلوب دست يافت.

معايب بازاريابي ويروسي

  • در اين روش كنترل نام و نشان تجاري توسط شركت كار سختي است.
  • مسير رشد در اين روش قابل پيش بيني نيست.
  • سنجش و اندازه‌گيري به سختي ديده مي‌شود و شركت‌ها نمي‌توانند رفتار كاربران را به طور دقيق دريافت كنند. اين روش بر اساس برخورد كاربران بررسي مي‌شود.
  •  در اين روش كپي برداري بسيار ديده مي‌شود و بارها ديده شده است كه رقيبان نيز از ابزارهاي ارتباطي استفاده مي‌كنند. اين روش بر اساس تلاش‌هاي مستمر يك سري اثرات معكوس ديده مي‌شود و در نهايت پيام مورد نظر به شكل ناصحيحي ترويج پيدا مي‌كند.

منبع:

https://rizmaharat.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.