آرشیو اردیبهشت ماه 1400

مهارت هاي زندگي

چگونه مديتيشن كنيم

۲ بازديد

چگونه مديتيشن كنيم

توصيه‌ي جدي ما بر اين است كه تمرينات مديتيشن روزانه را طي يك دوره‌ي زماني در پيش بگيريد. زماني را پيدا كنيد كه براي شما بهترين موقع باشد. تمرينات و يادگيري مديتيشن را به يك‌باره و در زمان‌هاي طولاني آغاز نكنيد، اين كار شما را زده مي‌كند و مديتيشن را به‌كلي رها خواهيد كرد.

روش انجام مديتيشن

نقطه‌ي تمركز خود را انتخاب كنيد. اگر صدا برايتان جذاب است، مانتراي خودتان را بسازيد. در ذهن يا با دهان‌تان كلمات يا عباراتي را كه براي شما آرامش‌بخش هستند تكرار كنيد: صلح، عشق، لذت.

تأكيديه‌ها نيز در مديتيشن كاربرد دارند. همان‌طور كه نفس‌تان را بيرون مي‌دهيد بگوييد: «تن من آسوده است» يا «من آرام و هشيارم». استفاده از صوت‌هاي ضبط‌ شده‌ي مناجات‌هاي آهنگين يا گوش دادن به قطعه‌ي آرامش‌بخش موسيقي نيز امكان‌پذير است.

اگر از روش تصويري بهره مي‌بريد، مكان مورد علاقه‌تان در طبيعت را با چشمان بسته تجسم كنيد يا به شيء مقابل‌تان چشم بدوزيد: شمع روشن، گل، عكس.

يك راه مشاهده‌ي تنفس شمارش آن است: طي سه تا هفت شماره نفس را به درون بدهيد و همين فاصله را براي بازدم صرف كنيد. سپس به‌سادگي به مشاهده‌ي تنفس‌تان بپردازيد، نظاره‌گر ريتم طبيعي و حركات شكم و قفسه سينه‌تان باشيد.

هركدام از وضعيت‌هاي بدني يا روشي كه انتخاب مي‌كنيد را نبايد در طول مديتيشن تغيير بدهيد. در حقيقت وقتي آنچه را كه براي شما مناسب است پيدا كنيد حتما دل‌تان مي‌خواهد همان نوع مديتيشن را حفظ كنيد.

در اثر تعداد دفعاتي كه تمركز ذهني‌تان را از دست مي‌دهيد شگفت‌زده يا نااميد نشويد. زماني كه متوجه شديد ذهن‌تان منحرف شده است، كافي است به نقطه‌ي تمركز انتخابي‌تان بازگرديد.

آموزش مديتيشن به سبك مبتديان

براي شروع تصميم گرفته‌ايم تا شما را با ابتدايي‌ترين و ساده‌ترين آموزش مديتيشن آشنا كنيم.
اين تمرين علاوه بر اينكه شما را با مديتيشن به خوبي آشنا مي كند باعث خواهد شد كه ياد بگيريد چگونه به درستي تنفس كنيد.
همچنين تمرينات مديتيشن به طور كلي مي تواند قدرت تمركز و توجه شما را نيز افزايش دهند.
شما مي‌توانيد از اين تمرين براي افزايش تمركز كودكان هم استفاده كنيد.
حال اين تمرين را با يكديگر شروع مي‌كنيم.

راهنماي انجام مديتيشن مبتديان

  1. بر روي يك صندلي يا روي تخت بنشينيد يا دراز بكشيد.
  2. سپس چشمانتان كاملا سعي كنيد كه به راحتي و بدون كنترل خاصي نفس بكشيد.
  3. عمل دم و بازم بايد به طور كاملا عادي اتفاق افتد حال بايد بر روي احساسي كه از نفس كشيدن خواهيد داشت تمركز كنيد.
  4. بر روي حركت شكم قفسه سينه و نشانه هاي آن به خوبي تمركز كنيد.
  5. سعي كنيد كه ورود و خروج هوا را از دهان و بيني احساس كنيد اگر چيزي حواس شما را پرت كرد سعي كنيد بلافاصله دوباره بر روي نفس كشيدن خود تمركز كنيد.
  6. هر روز ۳۰ دقيقه را به انجام اين تمرين اختصاص دهيد و و با گذشت زمان اين مدت را بيشتر كنيد.

 

مكان و زمان تمرينات مديتيشن

براي ايجاد يك روال، مديتيشن را هر روز در زمان و مكان مشخصي انجام بدهيد. مكاني را بيابيد كه آرام، دل‌پذير و بدون مزاحمت باشد.

به‌صورت سنتي صبح‌ مناسب‌ترين زمانِ انجامِ مديتيشن است زيرا كمتر احتمال دارد كه درگير مشغله‌هاي روزمره شده باشيد. بسياري از افراد با كمك مديتيشن صبحگاهي روزشان را با احساس تعادل فكري و آرامش بيشتري آغاز مي‌كنند. اما اگر تمرين صبحگاهي براي شما دشوار است، مديتيشن را به بعدازظهر يا اوايل عصر موكول كنيد.

اگر تازه‌ كار هستيد، ۵ تا ۱۰ دقيقه مديتيشن براي شروع كافي است. به‌مرور مي‌توانيد اين زمان را افزايش بدهيد.

وضعيت بدني

وضعيت مناسب خودتان را براي مديتيشن پيدا كنيد. اگر نشستن -چه روي زمين، چه صندلي- را ترجيح مي‌دهيد، ستون فقرات‌تان را صاف و بدن را آسوده نگه داريد. دستان شما بايد راحت روي ران يا پاي شما قرار بگيرند و كف دست‌ها رو به بالا يا پايين باشند. اگر راه رفتن يا ايستادن را انتخاب كنيد هم حفظ وضعيت قامتي مناسب ضروري است؛ دست‌ها را در دوسوي بدن آزادانه نگه داريد. زماني كه دراز كشيده‌ايد، بدن‌تان را در وضعيت متقارن و راحت قرار بدهيد و در صورت لزوم با قرار دادن حوله يا بالشتك زير زانوها و گردن از آنها حمايت كنيد.

مديتيشن چاكرا چيست

مديتيشن چاكرا يكي از انواع مديتيشن است كه بر اساس پيدا كردن نقاطي است كه انرژي
بدن در آنها متمركز شده اند. چاكرا در زبان سانسكريت به معناي چرخ يا چرخه مي باشد و هدف
از انجام مديتيشن چاكرا پيدا كردن اين نقاط است كه چرخه گردش انرژي را كنترل مي‌كنند. بدن
ما ۷ نقطه دارد كه به نقاط چاكرا معروف هستند و از لحاظ مكاني از فرق سر شروع شده و تا
استخوان دنبالچه ادامه پيدا مي كند. هر كدام از اين چاكرا‌ها با قسمت خاصي از بدن و اعصاب
ما در ارتباط است. جالب است بدانيد كه افراد در طول تاريخ از اين نوع مديتيشن بعنوان يكي از
تكنيك هاي افزايش تمركز استفاده مي كرده‌اند.

همانطور كه گفتيم هدف اصلي ما از انجام مديتيشن به روش چاكرا اين است كه اين نقاط را
پيدا كرده و آنها را كنترل كنيم.جالب است بدانيد كه هر چاكرا در بدن ما با رنگ خاصي مشخص
مي شود و همانطور كه گفتيم وظيفه خاصي دارد. پايينترين چاكرا كه در نزديكي استخوان دنبالچه
قرار گرفته چاكراي ريشه نام دارد و براي نشان دادن آن از رنگ قرمز استفاده مي كنيم؛ اين چاكرا
با غريزه طبيعي و انساني ما و همچنين مهارت يادگيري مطالب جديد در ارتباط است. چاكراي ساكرال
كه كمي بالاتر از چاكراي ريشه قرار دارد با رنگ زرد مشخص مي‌شود و با تمايلات جنسي و علاقه
ارتباط دارد. به همين ترتيب تا به بالا برسيم و چاكراي تاج كه در سر قرار داردو با رنگ بنفش مشخص
مي‌شود. اين چاكرا با حكمت ما ارتباط دارد.

آموزش مديتيشن چاكرا

  1. بصورت چهارزانو روي يك بالش بنشينيد.
  2. آهسته و با آرامش نفس بكشيد
  3. چشمان‌ تان را ببنديد، يك چرخ قرمز را در ذهنتان مجسم كنيد و با اين كار بر روي چاكراي ريشه متمركز شويد. تمركزتان را معطوف به مكان چاكرا در بدن كنيد. حالا بايد جريان گردش انرژي در بدن خود را تجسم كنيد. تا جايي به اين كار ادامه دهيد كه در نهايت تصويري واضح از جريان انرژي چاكراي ريشه و انرژي كه از آن در حال چرخيدن در بدن است، در ذهن‌تان شكل بگيرد.
  4. همين كار را در مورد ساير چاكراها هم انجام دهيد تا جايي ادامه دهيد تا به چاكراي تاج برسيد. عجله نكنيد و براي هر چاكرا زمان بگذاريد
  5. آنقدر اين تمرينات را انجام دهيد تا به درجه برسيد كه هر زمان احساس كمبود انرژي كرديد بفهميد ناشي از خلل در كدام چاكراي بدنتان است.
  6.  آموزش مديتيشن چشم سوم

    مديتيشن چشم سوم از آن رو با مديتيشن چاكرا در ارتباط است كه مكان آن در چاكراي آجنا مي باشد.
    اين چاكرا در بين ابروهاي ماست. در ادامه ياد ميگيريم كه دستور العمل انجام اين مديتيشن چيست .

    راهنماي انجام مديتيشن چشم سوم

    1. چهارزانو نشسته و بر روي نقطه ميان ابروهايتان تمركز كنيد.
    2. اگر افكار مزاحم به سراغتان آمدند سعي كنيد سريعا تمركزتان را باز هم به آن نقطه معطوف كنيد.
    3. هرچه اين كار را بيشتر انجام دهيد خواهيد ديد كه چگونه به راحتي مي‌توانيد ذهن خود را از انواع افكار مزاحم رها كنيد.
    4. شما حتي مي‌توانيد اين تمرين را با چشم بسته انجام دهيد. فقط به ياد داشته باشيد كه چاكراي چشم سوم به رنگ آبي نيلي است و براي مشخص كردن آن از اين رنگ استفاده مي شود.

منبع:
https://rizmaharat.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%aa%db%8c%d8%b4%d9%86/

بازاريابي ويروسي و انواع تكنيك هاي آن

۴ بازديد

معرفي بازاريابي ويروسي در يك نگاه

شايد بگوييد ويروس چه ربطي به بازاريابي دارد؟ روش بازاريابي ويروسي يك راهكار است كه قرار است با نشر و تكثير به رشد برسد. در اين روش از بازاريابي تك تك افراد اقدام به انتقال پيام تبليغاتي شركت به ديگران خواهند كرد. در اين روش قرار است كه آگاهي از برند بيشتر شود و به طبع تاثيرگذاري بيشتر تبليغات صورت بگيرد. اين روش مانند ويروس از شيوه تكثير سريع استفاده مي‌كند به طوري كه پيام مورد نظر به هزاران نفر برسد.

بازاريابي ويروسي يا همان وايرال ماركتينگ (Viral Marketing)، زماني اتفاق مي‌افتد كه استراتژي يك كسب و كار اين باشد كه مخاطبان خود را تشويق به انتقال پيام بازاريابي خود كند. اين روش، شباهت بسياري با منتشر شدن ويروس در محيط اطراف دارد و دقيقاً به همين دليل است كه نام ويروسي يا وايرال بر روي آن گذاشته شده است. در واقع، تنها تفاوت اين ويروس با ساير ويروس‌ها اين است كه در بازاريابي محتوا، ويروس شما از جنس محتوا است (و در دنياي ديجيتال زندگي مي‌كند.)

همانطور كه متوجه شديد، رمز موفقيت يك كمپين بازاريابي ويروسي، در انتشار محتواهايي است كه همانند ويروس‌ها، هزاران و بلكه ميليون‌ها بار تكثير مي‌شوند.

شايد بتوان گفت كه پايه و اساس بازاريابي ويروسي، انتشار اطلاعات به صورت دهان به دهان است، اما فناوري‌هاي مدرن و جديد مبتني بر اينترنت، بسترهاي بسيار مناسبي را جهت توزيع ديجيتال محتواي ويروسي فراهم آورده‌اند و امروزه، بهترين روش براي بازاريابي ويروسي، استفاده از اينترنت محسوب مي‌شود.

تكنيك‌هاي بازاريابي ويروسي

بازاريابي ويروسي روش‌هاي مختلفي دارد. ويروس‌ها خود دسته بندي‌هاي مختلفي دارند و هر يك وظايف مخصوص به خود را شامل مي‌شوند. به هر صورت در بازاريابي ويروسي موقعيت دقيق پروژه بسيار مهم است. در اين بخش قرار است انواع روش‌هاي بازاريابي ويروسي را بررسي كنيم و ويروس‌ها را شناسايي كنيم.

بازاريابي ويروسي ارزشي:

برخي از ويروس‌ها در سبك ارزشي شناسايي مي‌شوند. در اين شرايط شركت محصولي را ارائه مي‌دهد كه كيفيت خوبي دارد و مشتري ترغيب مي‌شود كه اين محصول را به ديگران معرفي نمايد. بازاريابي دهان به دهان بر اين اصل استوار است. در اين روش كيفيت محصول حرف اول را مي‌زند و بايد آنقدر با كيفيت باشد كه در مشتري انگيزه ايجاد شود تا تبليغ محصول به طور دقيق صورت بگيرد و شرايط دقيق‌تري ايجاد شود.

بازاريابي ويروسي حيله‌اي:

اين روش به صورتي است كه فرد محصولي را به فرد ديگر معرفي مي‌كند و در ازاي اين كار پاداش دريافت مي‌كند. در واقع آنچه اين روش را قابل قبول نشان مي‌دهد، كيفيت محصول و روش معرفي است. اين روش ريسكي است و اغلب سرمايه مشخصي در ميان است. اين روش بازاريابي به طور كلي سبب مي‌شود موقعيت ريسك نيز مشخص باشد.

بازاريابي ويروسي مارپيچي:

در بازاريابي ويروسي فرد بر اساس تجربياتي كه از محصول و خدمات دارد مي‌تواند به باز نشر آن بپردازد. مشخص است كه اين روش مي‌تواند سياست‌هاي مخصوص را در بر بگيرد.

بازاريابي ويروسي ناخوشايند:

در اين روش فرد تجربيات خود را به فرد ديگر به اشتراك مي‌گذارد، به طوري كه جنبه هشدار دارد و به فرد اين امكان را مي‌دهد كه از انتخاب‌هاي اشتباه دوري كند.

مزايا و معايب بازاريابي ويروسي

وقتي روشي براي بازاريابي انتخاب مي‌شود بهتر است مزايا و معايب آن نيز مشخص شود.

مزاياي بازاريابي ويروسي

  • افزايش مشتريان علاقمند به برند
  • زمان كم و رشد زياد
  • كسب اعتبار قابل قبول
  • بهتر ديده شدن
  • ارزان بودن
  • محدود سازي هزينه‌هاي تبليغاتي

توضيحاتي در اين زمينه در اختيار شما قرار خواهيم داد. در استراتژي بازاريابي ويروسي عملكرد مانند ويروس است به طوري كه انتشار در زمان كم صورت مي‌گيرد و افراد بيشتري را جذب مي‌كند و در نهايت سطح ترافيك وب سايت بيشتر مي‌شود.

از سوي ديگر وقتي تبليغات بيشتر شود افراد بيشتري در مورد محصول مورد نظر صحبت مي‌كنند و اين موضوع اعتبار برند را بيشتر مي‌كند. وقتي تبليغات به اشتراك گذاشته مي‌شوند ايده‌ها بهتر بيان مي‌شود.

از برند بهتر استفاده مي‌شود و در نهايت برند تبليغاتي با گسترش بهتري دنبال مي‌شود. مردم در اين زمينه دخالت دارند و در نهايت هزينه‌هاي تبليغاتي نيز كاهش خواهد يافت.

اين روش ارزان و مقرون به صرفه است به طوري كه مي‌تواند با يك متن مناسب و ارسال آن به نتيجه مطلوب دست يافت.

معايب بازاريابي ويروسي

  • در اين روش كنترل نام و نشان تجاري توسط شركت كار سختي است.
  • مسير رشد در اين روش قابل پيش بيني نيست.
  • سنجش و اندازه‌گيري به سختي ديده مي‌شود و شركت‌ها نمي‌توانند رفتار كاربران را به طور دقيق دريافت كنند. اين روش بر اساس برخورد كاربران بررسي مي‌شود.
  •  در اين روش كپي برداري بسيار ديده مي‌شود و بارها ديده شده است كه رقيبان نيز از ابزارهاي ارتباطي استفاده مي‌كنند. اين روش بر اساس تلاش‌هاي مستمر يك سري اثرات معكوس ديده مي‌شود و در نهايت پيام مورد نظر به شكل ناصحيحي ترويج پيدا مي‌كند.

منبع:

https://rizmaharat.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b3%db%8c/